Social Exchange Theory
نظریهی مبادلهی اجتماعی
این نظریه که با تعاملهای دوجانبه و متقابل افراد و گروههایی سر و کار دارد که اقلامی با ارزش نمادین و اجتماعی را با هم مبادله میکنند و از آن نفع میبرند، در ابتدا از دلمشغولیهای جامعهشناسی فرانسوی نسبت به ریشههای همبستگی
نویسنده: پیتر پی. اِکِه
برگرداننده: حسن چاوشیان
ویراستار: محمد منصور هاشمی
برگرداننده: حسن چاوشیان
ویراستار: محمد منصور هاشمی
Social Exchange Theory
این نظریه که با تعاملهای دوجانبه و متقابل افراد و گروههایی سر و کار دارد که اقلامی با ارزش نمادین و اجتماعی را با هم مبادله میکنند و از آن نفع میبرند، در ابتدا از دلمشغولیهای جامعهشناسی فرانسوی نسبت به ریشههای همبستگی اجتماعی نشئت گرفت؛ این نظریه در علوم اجتماعی انگلیسی- امریکایی نیز به عنوان مبنایی برای تمایز قدرت در روابط اجتماعی بسط یافته است.سرچشمههای نظریهی مبادله
در جامعه شناسی فرانسوی
دورکم در بررسی جامعه شناسی فرانسوی قرن هجدهم (1900 ,Durkheim) رستاخیز این رشته در قرن نوزدهم را ناشی از بحرانی میدانست که در پی شکست فرانسه در جنگ 1870 فرانسه و پروس به وجود آمد. این بحران جامعه شناسان را به جست و جوی راهحلهایی برای حفظ نظم جامعه در شرایطی واداشت که «نمای... نظام [دولت] امپراتوری به تازگی فرو ریخته بود» (12-p). در نخستین دهههای قرن بیستم، دورکم و شاگردان او دامنهی پژوهشهای خود را گستردهتر کردند و به مطالعهی جوامع غیرصنعتیای پرداختند که امپریالیسم اروپایی دروازههای آنها را به روی دانشمندان گشوده بود. آنها به لحاظ روش شناختی ایمان داشتند که اصول حاصل از کشف نحوهی انسجام و همبستگی این جوامع ساده میتواند پرتو روشنی بر مسائل ارزشی پیچیدهتر غرب بیندازد . (Durkheim, 1912, Durkheim and Mauss, 1903) نظریهی مبادلهی اجتماعی به مثابه نظریهای مبتنی بر دادههای تجربی دربارهی انسجام و همبستگی اجتماعی، از همین پژوهشها سربرآورد.[مارسل] موس (1925 ,Mauss) با استفاده از دادههای قومنگاری دربارهی جوامع گوناگون غیرغربی، خصوصاً گزارشهای مالینوفسکی (1922 ,Malinowski) دربارهی مبادلهی کولا در جزایر تروبریان، به جستوجو در میان شواهد و اسناد مربوط به سنتهای هدیه و مبادله پرداخت که او را به «نتیجهگیریهای اخلاقی دربارهی بعضی مسائل پیش روی ما در بحران اقتصادی فعلی» قادر ساخت (2.p). لوی- استروس (1949 ,Levi-Strauss) نیز با دنبال کردن همین مسیر پژوهش، در مطالعات تطبیقی و مقایسهای قواعد خویشاوندی و ازدواج، رابطه و پیوندی میان کرد و کارهای مبادله و همبستگی اجتماعی کشف کرد: مبادلهی مستقیم (یا محدود) که در آن دو گروه با یکدیگر داد و ستد میکنند (A
واکنشهای امریکایی: فردگرایی و مبادلهی اجتماعی
هومنز با رد متابعت فرد از نیازهای جامعه در نظریهی لوی- استروس، نظریهی مبادلهی اجتماعی فردگرایانهای را باب کرد که در آن تعاملها به داد و ستدهای مستقیم محدود میشود (1961 ,Homans). در این روایت از نظریهی مبادلهی اجتماعی، اهمیت فرد یگانه و تنها، با به کار بستن مفاهیم اصلی اقتصاد و روانشناسی برجسته و پررنگ میشود، مفاهیمی مانند پاداش، هزینه، تنبیه، منافع و سرمایهگذاری، همچنین دوتاییهایی مانند محرک و پاسخ، عرضه و تقاضا. نظریهی هومنز نقطهی اوج رشد نظریهی مبادلهی اجتماعی در ایالات متحدهی امریکا بوده است. پیتر بلاو (1964 ,Blau) جنبههای اقتصادی این نظریه را بسط داد و آن را به گزارههایی دربارهی پیدایش روابط ساختاری کلان تبدیل کرد (البته او بعدها به درستی چنین تعمیمهایی شک کرد، نک. 1987 ,Blau)، و دیدگاههای روانشناختی این نظریه را نیز رفتارگراهایی که خود را به روانشناسی اسکینری منسوب میکردند شرح و بسط دادند (Burgess and Bushell, 1969; Chadwick-Jones, 1976).اصلیترین کاربرد نظریهی مبادلهی اجتماعی در ایالات متحدهی امریکا برای تفسیر قدرت بوده است. با این که این کاربرد را میتوان به مشغلههای هومنز دربارهی تفاوتهای منزلتی در تعاملهای اجتماعی نسبت داد، استنتاجهای بلاو دربارهی قدرت در گروههای کوچک، و بسط و ادامهی مقالهی بسیار مهم امرسون (1962 ,Emerson) دربارهی روابط قدرت- وابستگی با وضعیت مبادله، بر بحثهای اخیر امریکاییها دربارهی این موضوع حاکم بوده است
(1987 Cook,). مدعای اصلی آنها این است که قدرت و وابستگی از روابط مبادله نشئت میگیرد، به نحوی که هر کس در مبادله چیز مهمتر یا بیشتری بدهد به جبران آن قدرت بیشتری کسب میکند و آن کسی که کمتر داده باشد در عوض تابع و وابسته میشود. این دیدگاه به قدرت از سوی جامعه شناسان سیاسی (مانند: 1976 ,Birnbaum) و فیلسوفان سیاسی (مانند، 1976 ,Lively) مورد حمله قرار گرفته است. استدلال آنها این است که قدرت پایه و اساس گستردهتر و کلیتری در ارزشهای جامعه دارد و نمیتوان آن را فوری و بیواسطه از وضعیت مبادلهی اجتماعی استنتاج کرد.
کاربردهای دیگر
چند جانبه بودن نظریهی مبادلهی اجتماعی موجب شده است که این نظریه را با چشم اندازهای نظری مشابهی برای تفسیر ابعاد گوناگونی از روابط اجتماعی به کار برند. خصوصاً دو کاربرد زیر در خور ذکر است.مبادلهی اجتماعی و انتخاب عقلانی
انتخاب عقلانی حاکی از کنشهایی است که به انگیزهی عواید شخصی در جریان فعالیتهای اقتصادی بروز میکند و کنشگران را وادار به انتخاب از میان ابزارهای کمیاب میکند. شاخهی انگلیسی- امریکایی نظریهی مبادلهی اجتماعی، از همان روزهای نخست، از استدلالهای نظریهی انتخاب عقلانی که برگرفته از اقتصاد و نظریهی بازی است، استفاده کرده است تا رفتارهای مبادله اجتماعی را در جوامع غربی و غیرغربی مفهوم پردازی کند (Heath, 1976 Sahlins, 1965). این فروکاستن زندگی اجتماعی به انگیزشهای اقتصادی با این که بازتابی از سلطه و سیطرهی عقل اقتصادی در ایالات متحده و بریتانیاست، تعارض فاحشی با برداشت فرااقتصادی از مبادلهی اجتماعی در جامعه شناسی فرانسوی دارد.مبادلهی اجتماعی و عدالت
طرفین یا شرکت کنندگان مبادلهی اجتماعی دربارهی سهمی که به گروههایی میدهند که در آن مشارکت دارند، و مزایا و منافعی که از این گروهها نصیبشان میشود، قضاوتهایی میکنند. آنها همچنین هزینهها و سودهای خود را با هزینهها و سودهای اشخاص دیگری که با آنها تعامل دارند، مقایسه میکنند (Thibaut and Kelley, 1959) همین ویژگیها موجب میشود که عدالت از ایدههای اصلی نظریهی مبادلهی اجتماعی باشد. ملاحظههای مربوط به عدالت در مبادلهی اجتماعی ممکن است به موازات دو شکل عمدهی آن باشد که بری (1989 ,Barry) آنها را معرفی کرده است: عدالت به مثابه بیطرفی، که در آن بر توزیع منافع و مواهب به صورت همگانی و اعتنانکردن به منزلت ممتاز به عنوان برگ برنده تأکید میشود و عدالت به مثابه نفع متقابل که بر منافع مشترک طرفین مبادله تأکید دارد. در هرحال با پیروی از فرمولبندیهای اولیهی هومنز (1961, pp. 71-5)، نظریه پردازان مبادلهی اجتماعی با محافظه کاری منزلت را به مثابه معیار اصلی عدالت پذیرفتهاند. نظریهی مبادلهی اجتماعی همچنین میتواند به تبیین عدالت شهروندی کمک کند به شرطی که این عدالت مبادلهی حقوق و وظایف در رابطهی میان فرد و دولت تعریف شود . (Marshall, 1950)نتایج
همانطور که در مقالهی گولدنر دربارهی رابطهی متقابل آمده است (1960 Gouldner,)، چشم انداز مبادلهی اجتماعی اهمیت خود را از یک سائق اساسی بشر به دادن و ستاندن در تعاملهای اجتماعی میگیرد و از این نکته که رفتارهای متضاد موجب بیثباتی روابط اجتماعی میشود. این فرض در علوم اجتماعی و رفتاری به طور گستردهای مورد پذیرش است و به همین دلیل نظریهی مبادلهی اجتماعی برای بسیاری از رشتهها جذابیت دارد (Gergen, et al., 1980)، صورتهای فرانسوی و انگلیسی- امریکایی نظریهی مبادله نیز به روشن شدن پیش فرضهای ارزشی این نظریه کمک میکند و تفکر اجتماعی جمع گرایانهی فرانسوی را از دیدگاههای فردگرایانهی علوم اجتماعی انگلیسی- امریکایی جدا میسازد.منبع مقاله :
آوتوِیت، ویلیام، باتامور، تام؛ (1392)، فرهنگ علوم اجتماعی قرن بیستم، ترجمهی حسن چاوشیان، تهران: نشر نی، چاپ اول
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}